• Dansk
  • English

Promovér din artikel og din forskerprofil

Sociale Medier

Brug af sociale medieplatforme som LinkedIn, ResearchGate, Twitter, Facebook eller YouTube kan være en glimrende måde at promovere din forskning og dele den med et bredere publikum.
Sociale medier kan også give dig adgang til opdateret information inden for dit felt, holde kontakten med kolleger og udveksle ideer om forskellige emner.

Du behøver ikke at bruge alle tilgængelige sociale medieplatforme. Nogle platforme kan være mere egnede end andre afhængigt af dit forskningsfelt, erfaring og tid, så spørgsmålet er: Hvilke kanaler er de bedste for dig?
Hvis din tid er begrænset, kan det være en god idé, at oprette en målrettet profil på LinkedIn eller ResearchGate og vedligeholde den løbende.

Andre ressourcer så som Twitter, Facebook eller YouTube er mere tidskrævende og kræver, at du regelmæssigt producerer og kuraterer indhold (opslag, videoer, slides osv.) for at holde dit publikum interesseret. Da opbygning af et stabilt netværk på disse platforme vil tage tid og energi, bør du nøje beslutte dig for, om og hvornår du skal komme i gang med dem.


Disse fem tips kan hjælpe dig med at promovere din forskning på sociale medier:

  • Følg (eller like) nøglepersoner og organisationer inden for dit felt.
  • Send regelmæssige opdateringer om din forskning, tilføj billeder, videoer og relevante hashtags, hvor det er relevant. Hvis det er muligt, så brug en kort, fængende tekst for at tiltrække dit publikums interesse
  • Forkort hyperlinks ved hjælp af websteder som bitly.com eller goo.gl
  • Angiv links til dine profiler på sociale medier på din hjemmeside
  • Brug altmetrics til at måle din forskningseffekt

Selvom du kun har nogle få følgere i starten, så vær vedholdende. Husk, at det at blive en erfaren bruger af sociale medier kan hjælpe dig med at øge virkningen af dit arbejde og skabe varige forbindelser med andre forskere inden for dit felt.

 

Google Scholar Profil

Google Scholar-profiler giver forskere en enkel måde at fremvise deres akademiske publikationer på. Hvis du gør din profil offentlig, kan den blive vist i Google Scholar-resultater, når folk søger efter dit navn, f.eks. Peter Nielsen.

Det er hurtigt at sætte op og nemt at vedligeholde – også selvom du har skrevet hundredvis af artikler, og selvom dit navn er delt af flere forskellige forskere. Du kan tilføje grupper af relaterede artikler, ikke kun én artikel ad gangen; og dine citationsmålinger beregnes og opdateres automatisk, efterhånden som Google Scholar finder nye citater til dit arbejde på nettet. Du kan vælge at få din liste over artikler opdateret automatisk, gennemgå opdateringerne selv, eller at opdatere dine artikler manuelt til enhver tid.

 

UC Viden Profil

UC Viden er Danmarks samlede portal for forsknings- og udviklingsaktiviteter i professionshøjskolesektoren.

I UC Viden kan du søge publikationer, forsknings- og udviklingsprojekter, konferencer, foredrag, undervisning og konsulentydelser. UC Viden er desuden et fuldtekst-arkiv, og en del artikler er derfor offentligt tilgængelige i portalen.​

Det er derfor også en rigtig god idé løbende at inddatere; publikationer, konferencebidrag og projekter såvel som mundtlige formidlinger, så andre i sektoren kan følge med i, hvad du arbejder med.

Vi opfordrer desuden til, at man jævnligt opdaterer sin personprofil/CV da den bliver vist på www.ucn.dk samt www.ucviden.dk.

 

ORCID / Dit navn er dit brand

Som forsker er dit navn dit brand, men hvis du f.eks. hedder Peter Nielsen kan der være mange andre med samme “brand”.

Det er her ORCID kommer ind i billedet.
ORCID (Open Researcher and Contributor ID) er et unikt og internationalt anerkendt forsker-id, der gør det muligt at skelne mellem to personer med identiske navne og at samle publikationer, der er skrevet af den samme person, men er publiceret under forskellige navne.

ID’et knytter således dig og din forskning korrekt sammen og du undgår navneforvekslinger med andre forskere. ORCID er personligt, og følger dig uanset arbejdssted og forskningsfelt.